неделя, 14 юли 2013 г.

Сам Савидж "Фирмин"

"Няма по-сигурно място да загубиш куража си от собственото ти развинтено въображение."
...
"От психологическа гледна точка пиянството е много по-полезно, отколкото си мислят хората."
...

Този роман е странен, нетипичен, или ще ви хареса, или ще го намразите и захвърлите. Действието се развива в книжарница "Пемброук", в Бостън, а главния герой е Фирмин, който е плъх. Ми не, не е гадно ако това си мисли някой. Всичко започва още със самото му раждане върху разкъсаните страници на "Бдение на Финеган" на Джойс. Не съм го чела и не знам дали ще го прочета някога, но този роман попада в класацията на десетте “литературни Евереста" - ето доказателство в STDBG.  Та Фирмин се оказва роден между страниците на най-нечетимия шедьовър, писан някога, според самия автор - склонна съм да му повярвам.

Живота му протича между книжарницата, едно старо кино и една стая. И между много книги разбира се. Случва се да употребим израза "книжен плъх" в ежедневието си, влагайки определен смисъл, не знам дали Фирмин е такъв - и то съвсем буквално в случая.

Ако искате една по-нестандартна гледна точка за света тази книга ще ви хареса - но ще трябва да подходите непредубедено или пък да намерите точното време да се сблъскате със Сам Савидж, който казва, че без значение колко си малък, лудостта ти може да е огромна :). Аз лично си допаднах с автора, но романа му не бих препоръчала на който и да е, за да не ме псува на ум после :). Четете на своя отговорност! На мен лично определено ми хареса.


 Превод на Надежда Радулова

 Илюстрации на Фернандо Кран

 Издава Жанет 45, в поредицата Отвъд за съвременна литература

 Във Goodreads

Няма коментари:

Публикуване на коментар